Πόσο κοστίζει το άγχος των εργαζομένων στις επιχειρήσεις

Οι περισσότεροι οργανισμοί δεν έχουν ιδέα πόσο κοστίζει το άγχος των εργαζομένων στον οργανισμό τους κάθε χρόνο. Μια μελέτη από το Princeton NJ (Foster & Co Higgins) ανέφερε ότι η υγεία κοστίζει στη μέση επιχείρηση το 45% των καθαρών κερδών της.

Φαίνεται ότι οι εταιρείες δεν έχουν την πολυτέλεια να αγνοούν ότι η υγεία και το άγχος των εργαζομένων δημιουργεί έξοδα. Όχι τυχαία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Υγεία και την Ασφάλεια στην Εργασία έχει αναγνωρίσει το επαγγελματικό άγχος ως έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες κινδύνου.

Σύμφωνα με προηγούμενες εκτιμήσεις της ΕΕ, περισσότεροι από 41 εκατομμύρια Ευρωπαίοι (σχεδόν 1 στους 3) επηρεάζονται από το εργασιακό άγχος, το οποίο μεταφράζεται σε εκατομμύρια ημέρες απουσίας από την εργασία, απώλεια εισοδήματος και άλλες δυσκολίες. Σε αυτό το άρθρο, θα διερευνήσουμε το βάθος και τον βαθμό στον οποίο η παραγωγικότητα και η ευημερία των εργαζομένων διακυβεύονται από το άγχος.

Μερικές από τις πιο σοβαρές συνέπειες του στρες είναι οι ακόλουθες:

Απουσίες

Οι εργαζόμενοι πολύ συχνά απουσιάζουν από την εργασία τους με διάφορες δικαιολογίες για λόγους ψυχικής υγείας, χρησιμοποιώντας την απουσία ως μηχανισμό αντιμετώπισης του άγχους επειδή δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στην πίεση της εργασίας. Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο American Journal of Health Promotion διαπίστωσε ότι οι εργαζόμενοι που βιώνουν υψηλό στρες είχαν υπερδιπλάσιες πιθανότητες να απουσιάζουν περισσότερες από πέντε φορές το χρόνο. Μια δαπανηρή συνέπεια για την επιχείρηση, λόγω της μειωμένης παραγωγικότητας και του κόστους αντικατάστασης που επιβάλλεται από την απουσία.

Δίκη

Οι δικαστικές διαφορές γίνονται όλο και πιο συχνό φαινόμενο όχι μόνο στο σύστημα αποδοχών των εργαζομένων, αλλά και στις σχέσεις εργοδότη-εργαζομένου. Η αίσθηση του να είσαι ανίσχυρος συμβάλλει σημαντικά στην πίεση των εργαζομένων και στην επιθυμία για τιμωρία. Όταν οι άνθρωποι αισθάνονται αβοήθητοι, ότι δεν έχουν κανέναν έλεγχο στη ζωή τους, είναι πιο πιθανό να καταφύγουν σε ακραίες συμπεριφορές.

Παράπονα

Τα παράπονα είναι συχνά ένα προειδοποιητικό σημάδι οργανωτικών προβλημάτων. Κατά μέσο όρο, κάθε παράπονο εργαζομένων μεταφράζεται σε περίπου 80 ώρες το χρόνο απώλειας παραγωγικότητας.

Ατυχήματα

Το άγχος προκαλεί μειωμένη προσοχή, ανησυχία και κόπωση, πράγματα που μπορεί να οδηγήσουν σε εργατικά ατυχήματα. Οι εργαζόμενοι που αναφέρουν υψηλό στρες έχουν 30% περισσότερες πιθανότητες να έχουν ατυχήματα από εκείνους με χαμηλό άγχος.

Όταν οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν προβλήματα, απορροφώνται από αυτά και η απόδοσή τους μειώνεται. Το άγχος βλάπτει επίσης τη διαδικασία σκέψης και την ικανότητα λήψης αποφάσεων. Αυτό συμβαίνει επειδή παράγεται υψηλή ποσότητα αδρεναλίνης, η οποία περιορίζει την ικανότητα σκέψης και αίσθησης. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απειλητικά για τη ζωή και δαπανηρά επιχειρηματικά λάθη.

Συγκρούσεις και διαπροσωπικά προβλήματα

Συγκρούσεις μεταξύ εργαζομένων και με τη διοίκηση. Έλλειψη συνεργασίας για την επίτευξη ενός κοινού στόχου, έντονες αντιδράσεις στους ανωτέρους.

Θέματα Εξυπηρέτησης Πελατών

Οι εξαντλημένοι και αγχωμένοι υπάλληλοι δημιουργούν δυσαρεστημένους πελάτες. Αυτό μπορεί να έχει πολύ σοβαρό αντίκτυπο στα κέρδη της εταιρείας. Σύμφωνα με μια μελέτη σε περισσότερες από 100 εταιρείες από τους Frederick Reichheld και W. Earl Sasser, που δημοσιεύτηκε από το Harvard Business Review, μια μείωση κατά 5% στους πελάτες μεταφράζεται σε μείωση περίπου 10% στην κερδοφορία της εταιρείας. Έτσι, ακόμη και ένα σχετικά μικρό ποσοστό πελατών που δεν είναι απόλυτα ικανοποιημένοι με τις υπηρεσίες μιας εταιρείας μπορεί να οδηγήσει σε απώλειες κερδοφορίας. Η σύνδεση μεταξύ ικανοποιημένων εργαζομένων και ικανοποιημένων πελατών είναι προφανής, αλλά συχνά παραβλέπεται.

Αντίσταση στην αλλαγή

Πολλές προσπάθειες για οργανωτικές αλλαγές,  με στόχο τη βελτίωση της εταιρείας, αποτυγχάνουν λόγω της αντίστασης των εργαζομένων στην αλλαγή. Οι καλοπροαίρετες προσπάθειες για βελτίωση   υπονομεύονται επειδή υπάρχει μια έμφυτη ψυχική αντίσταση στην αλλαγή ακόμα και όταν μιλάμε για θετική αλλαγή. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις και να μην αγνοούν τη σύνδεση μεταξύ του άγχους και του φόβου της αλλαγής. Τα ανθρώπινα όντα, όπως και άλλα θηλαστικά, είναι γενετικά προγραμματισμένα να θέλουν να τηρούν οικείες συνήθειες και οικείες συνθήκες. Οι άνθρωποι προσκολλώνται σε παλιούς τρόπους, ακόμα κι αν δεν είναι πλέον αποτελεσματικοί. Η έρευνα δείχνει ότι το άγχος συνδέεται με τη «νεοφοβία» - τον φόβο της καινοτομίας. Εκατομμύρια ευρώ σπαταλούνται από τις εταιρείες σε προσπάθειες οργανωτικών αλλαγών που δεν υλοποιούνται, γιατί δεν ξέρουν πώς να διαχειριστούν το άγχος και την αντίσταση που προκαλείται στους εργαζόμενους.

Τα οφέλη των προγραμμάτων διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού

Οι ειδικοί αναγνωρίζουν το ανθρώπινο δυναμικό ενός οργανισμού ως το βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά του 21ου αιώνα. Το άγχος, η μειωμένη ποιότητα εργασίας, η χαμηλή παραγωγικότητα είναι ακριβό κόστος για τις επιχειρήσεις. Παρά το γεγονός ότι το κόστος του άγχους των εργαζομένων είναι ιλιγγιώδες για τις επιχειρήσεις, δεν αναγνωρίζεται από τις διοικήσεις και οι δαπάνες για την ενίσχυση των εργαζομένων μέσω προγραμμάτων υποστήριξης δεν κρίνονται απαραίτητες.

Τα Προγράμματα Υποστήριξης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού έχουν ως αποτέλεσμα μειωμένες απουσίες, χαμηλότερο κόστος αποζημίωσης εργαζομένων, λιγότερα παράπονα, περισσότερους ικανοποιημένους πελάτες, μειωμένο κίνδυνο ατυχημάτων, υψηλότερη παραγωγικότητα. Μόνο οι οργανισμοί που είναι οραματιστές, ευέλικτοι και ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της αγοράς και στις ανάγκες των πελατών θα ευδοκιμήσουν.

Αποδοχή cookies

Η σελίδα χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση σας.
Επιπρόσθετα λειτουργεί σύμφωνα με τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς περί προσωπικών δεδομένων GDPR. Δείτε περισσότερα πατώντας το κουμπί παρακάτω.