Συγκρούσεις

Οι συγκρούσεις είναι μέρος της καθημερινότητας. Μερικές φορές είναι αναπόφευκτες. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να μάθουμε να τα διαχειριζόμαστε και να έχουμε την ικανότητα να τα αφήνουμε να μας επηρεάζουν όσο το δυνατόν λιγότερο.

Γιατί όμως δημιουργούνται συγκρούσεις;

Ένας από τους κύριους λόγους είναι η διαφορετικότητα. Όλοι μας είμαστε διαφορετικοί τόσο στον τρόπο που σκεφτόμαστε και αισθανόμαστε όσο και στον τρόπο που αντιδρούμε, εργαζόμαστε και επικοινωνούμε με τους άλλους. Έτσι, όταν κοινωνικοποιούμαστε με άλλους και αποτυγχάνουμε να βρούμε έναν κοινό κώδικα, μπορεί να προκύψει σύγκρουση.

 


Πώς μπορούμε να διαχειριστούμε ή να αποφύγουμε τις συγκρούσεις;

Χειριστείτε την κατάσταση με ευγένεια και όσο το δυνατόν νωρίτερα

Επιλύστε τη σύγκρουση στην αρχή της. Καθώς η κατάσταση συνεχίζεται, τα πράγματα γίνονται πιο μπερδεμένα και η ένταση αυξάνεται. Προσεγγίστε καταστάσεις με θετική πρόθεση όταν προκύπτουν. Ρωτήστε ευγενικά τι πήγε στραβά ή τι πρέπει να διορθωθεί, προσπαθώντας να διατηρήσετε μια ήρεμη ατμόσφαιρα. Επικεντρωθείτε στην επίλυση του ζητήματος ευγενικά και άμεσα, χωρίς να επιρρίπτετε ευθύνες και κατηγορίες.

 

Αντέδρασε αργότερα

Η καθυστερημένη αντίδραση αρχικά σας βοηθά να αποστασιοποιηθείτε από το ερέθισμα και μειώνει, σε κάποιο βαθμό, την ένταση που έχει δημιουργήσει ένα γεγονός ή ένα άτομο. Σας δίνει χρόνο να σκεφτείτε μετά το ερέθισμα: 1) Πόσο σημαντικό είναι; 2) Είναι όντως η αιτία της έντασης που νιώθετε;

Συχνά οι άνθρωποι παλεύουν με κάτι και απομακρύνουν την απογοήτευσή τους για κάτι άλλο. Ένα καθημερινό παράδειγμα είναι: «Έχω τσακωθεί με το αφεντικό μου και όταν γύρισα σπίτι και η κόρη μου δεν είχε τελειώσει τα μαθήματά της, ούρλιαξα σαν να είχε συμβεί κάτι τραγικό. Αλλά αν το αξιολογούσα, θα είχα παρατηρήσει ότι η πηγή του θυμού θα μπορούσε να βρεθεί στη δουλειά και όχι στα μαθήματα της κόρης μου».

 

Δείτε τη «μεγάλη εικόνα»

Όταν έρχεστε συχνά σε σύγκρουση με ένα συγκεκριμένο άτομο, είναι χρήσιμο να το αξιολογήσετε ως σύνολο. Αν, για παράδειγμα, έχετε συχνές εντάσεις με το αφεντικό σας, είναι σημαντικό να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας όλα τα χαρακτηριστικά του. Δηλαδή από τη μια είναι συχνά απότομος και αγενής, από την άλλη αναγνωρίζει την προσπάθειά σου και σε ανταμείβει για αυτήν.

Όλοι οι άνθρωποι έχουν διαφορετικές πτυχές του χαρακτήρα τους, επομένως είναι σημαντικό να τις αξιολογήσετε όλες για να έχετε όσο το δυνατόν πιο αντικειμενική εικόνα για τους άλλους.

 

Επικοινωνήστε κατάλληλα

Ο τρόπος που προσπαθείς να επικοινωνήσεις με κάποιον είναι πολύ σημαντικός. Αρκετά συχνά προσέχουμε τι λέμε σε κάποιον, με το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούμε, αλλά όχι με τη γλώσσα του σώματος ή τον τόνο της φωνής μας. Συχνά αυτά τα δύο υποδηλώνουν κάτι εντελώς διαφορετικό που οδηγεί τον συνομιλητή μας σε θέση άμυνας και η μεταξύ μας σύγκρουση δεν αργεί να έρθει.

Οι συγκρούσεις μεταξύ των ανθρώπων μπορούν επίσης να έχουν θετικό αποτέλεσμα γιατί μας βοηθούν να βρούμε λύσεις στις διαφορές μας. Συχνά όμως γίνονται ανεξέλεγκτα, οπότε είναι καλύτερο να προσπαθήσετε να τα διαχειριστείτε σεβόμενοι και τις δύο πλευρές.

Μια σύγκρουση δεν θα επιλυθεί κοιτάζοντας μόνο την άποψή μας. Είναι σημαντικό να δείχνετε κατανόηση στους άλλους, να τους δίνετε χρόνο και χώρο και να σέβεστε τα όριά τους.